dCzas na EKODEKALOG w każdej firmie

Cieszy mnie ogromnie, gdy obserwuję, jak coraz więcej firm rozwija swoją postawę dbałości o środowisko. To już nie tylko właściwa segregacja odpadów, ale również świadome włączanie się w rozwiązywanie różnych problemów środowiskowych. Dobrym przykładem takiego działania może być niedawno zakończona kampania grupy ubezpieczeniowej Aviva „Wiem, czym oddycham”, która odnosiła się do problemu ogromnie zanieczyszczonego powietrza w Polsce. Możecie powiedzieć, no tak, Aviva ma duży budżet i może sobie pozwolić na takie akcje. Uważam jednak, że w przypadku działań prośrodowiskowych budżet nie jest wyznacznikiem ich jakości. Najważniejsze, aby zacząć i to zacząć od prostych tematów. Dla ułatwienia zebrałam je w 10 punktów, które tworzą swego rodzaju EKODEKALOG. I oczywiście gorąco zachęcam do jego wdrożenia tych z Was, których firmy zaczynają dopiero swoją przygodę z ekologią.

Dla większej zachęty przygotowałam 2 wersje: dla początkujących i zaawansowanych. Mam nadzieję, że przypadną Wam do gustu.

EKODEKALOG FIRMY – wersja dla początkujących

W trosce o środowisko:

  1. Staramy się postępować z odpadami powstałymi w miejscu pracy lub w ramach prowadzonej działalności zgodnie z zasadą 3R – reduce, reuse and recycle czyli najpierw zapobiegamy ich powstawaniu, następnie używamy ponownie, a dopiero na końcu poddajemy je recyklingowi.
  2. Staramy się oszczędnie korzystać z zasobów wody i energii, dbając o niskie zużycie zarówno poprzez montowanie odpowiednich urządzeń, żarówek, jak i poprzez racjonalne korzystanie z nich (wyłączanie światła w pustych biurach, zakręcanie kranów etc.)
  3. Staramy się korzystać z elektronicznych dokumentów bez zbędnych wydruków papierowych, a jeśli drukujemy dokumenty to dwustronnie.
  4. Staramy się drukować materiały marketingowe na papierze pochodzącym z recyklingu lub z ceryfikatem FSC potwierdzającym pochodzenie papieru ze zrównoważonych upraw leśnych.
  5. Staramy się ograniczać ilość rozdawanych gadżetów, nawet tzw. ekogadżetów. Oznacza to, że nasi klienci nie otrzymują od nas darmowych długopisów, notesów, kubków, parasoli, toreb, pendrivów, organizerów, breloków, latarek i innych nierzadko zbędnych przedmiotów, które w naszej opinii powiększają góry odpadów w świecie.
  6. Staramy się nie korzystać z plastikowych naczyń, toreb, opakowań, a jeśli są konieczne naczynia jednorazowe to tylko z surowców naturalnych.
  7. Wspieramy elektromobilność – staramy się korzystać z transportu miejskiego i rowerów, jeśli to tylko możliwe. Nie obce są nam także zasady ecodrivingu i carpoolingu czyli wspólnych dojazdów do pracy oraz na spotkania.
  8. Inicjujemy i angażujemy się w proekologiczne inicjatywy przynajmniej 2 razy w roku.
  9. Staramy się dokształcać z dziedziny ochrony środowiska dążąc do zwiększenia naszej świadomości na temat stanu natury oraz możliwości jej ochrony.
  10. Staramy się podchodzić uczciwie do ochrony środowiska – zielony wizerunek firmy ma być efektem naszych autentycznych przekonań i działań, a nie tylko jednym z trendów czy przejściowych mód.

 

EKODEKALOG FIRMY – wersja dla zaawansowanych

W trosce o środowisko:

  1. Postępujemy z odpadami powstałymi w miejscu pracy lub w ramach prowadzonej działalności zgodnie z zasadą 3R – reduce, reuse and recycle czyli najpierw zapobiegamy ich powstawaniu, następnie używamy ponownie, a dopiero na końcu poddajemy je recyklingowi.
  2. Oszczędnie korzystamy z zasobów wody i energii, dbając o niskie zużycie zarówno poprzez montowanie odpowiednich urządzeń, żarówek, jak i poprzez racjonalne korzystanie z nich (wyłączanie światła w pustych biurach, zakręcanie kranów etc.)
  3. Używamy głównie elektronicznych dokumentów bez zbędnych wydruków papierowych, a jeśli drukujemy dokumenty to dwustronnie.
  4. Materiały marketingowe drukujemy na papierze pochodzącym z recyklingu lub z ceryfikatem FSC potwierdzającym pochodzenie papieru ze zrównoważonych upraw leśnych.
  5. Ograniczamy ilość rozdawanych gadżetów, nawet tzw. ekogadżetów. Oznacza to, że nasi klienci nie otrzymują od nas darmowych długopisów, notesów, kubków, parasoli, toreb, pendrivów, organizerów, breloków, latarek i innych nierzadko zbędnych przedmiotów, które w naszej opinii powiększają góry odpadów w świecie.
  6. Nie korzystamy z plastikowych naczyń, toreb, opakowań, a jeśli są konieczne naczynia jednorazowe to tylko z surowców naturalnych.
  7. Wspieramy elektromobilność – korzystamy z transportu miejskiego i rowerów, jeśli to tylko możliwe. Używamy samochodów zgodnie z zasadami ecodrivingu i carpoolingu czyli wspólnych dojazdów do pracy oraz na spotkania.
  8. Inicjujemy i angażujemy się w proekologiczne inicjatywy przynajmniej kilka razy w roku.
  9. Dokształcamy się z dziedziny ochrony środowiska dążąc do zwiększenia naszej świadomości na temat stanu natury oraz możliwości jej ochrony.
  10. Do ochrony środowiska podchodzimy uczciwie – zielony wizerunek firmy ma być efektem naszych autentycznych przekonań i działań, a nie tylko jednym z trendów czy przejściowych mód.

 

Która z wersji Tobie odpowiada?

Czy jakiś punkt wydaje się Tobie szczególnie ważny?